Literatura i kultura baroku sprawdzian zrozumieć tekst zrozumieć człowieka (15 plików)

Zrozumieć tekst, Zrozumieć człowieka 1.2 - BAROK [SPRAWDZIAN].rar 1.05 GiB

Szkoła / Zrozumieć tekst, Zrozumieć człowieka 1.2 - BAROK sprawdzian + odpowiedzi

Zrozumieć tekst, Zrozumieć człowieka 1.2 - BAROK [ODPOWIEDZI].rar 1.04 GiB

Szkoła / Zrozumieć tekst, Zrozumieć człowieka 1.2 - BAROK sprawdzian + odpowiedzi

Test wiedzy o renesansie 1.pdf 338 KiB

Sprawdziany / j polski LO / Testy z epok

015_Model odpowiedzi. Modernizm 2 grupa I i II.rtf 113 KiB

Liceum / J. Polski / Modernizm

J. Fiske -- Zrozumieć kulturę popularną -- rozdział 5 -- Teksty popularne.pdf 8.39 MiB

Dokumenty / J. Fiske -- Zrozumieć kulturę popularną (rozdz. 4, 5)

Jak mówią młodzi - test - czytanie ze zrozumieniem.doc 50 KiB

Materiały pomocnicze, podstawówka, gimnazjum i liceum / Testy dla podstawówki i gimnazjum

Palety - Georges de la Tour, Karciane oszustwo.rar 432.02 MiB

Palety

Palety: Georges de la Tour. Karciane oszustwo 10:50 TVP Kultura czwartek, 2 grudnia 2010 serial dokumentalny (Palettes), Francja, 1992 W tym odcinku zaprezentowany został obraz "Gra w karty" autorstwa francuskiego malarza okresu baroku Georgesa de la Toura, znane także pod tytułem "Oszust z asem karo". Płótno stanowi przykład malarstwa rodzajowego o charakterze moralizującym. Na obrazie przedstawiono cztery postacie, z których trója gra na pieniądze w karty. Siedzący po prawej stronie młodzieniec stanie się wkrótce ofiarą oszustwa, którego dopuści się dwoje wspólników. Pierwszym z nich jest kurtyzana, a drugim oszust ukrywający w pasku asa karo. W XVII wieku, wydano wiele edyktów przeciw oszustom i ich praktykom. Obraz jest ilustracją cytowanej często w tej epoce sentencji: Miłość, wino i hazard gubią człowieka. Dzieło Georgesa de la Toura długo przypisywano innym malarzom. W 1915 roku, dzięki pewnemu niemieckiemu krytykowi sztuki odkryto w końcu autora.

Eliza Orzeszkowa - Nad Niemnem - Rozmowa Andrzejowej Korczyńskiej z synem Zygmuntem - fragment --- t 19 KiB

MATURA 2011.2012 - Materiały do matury / J.polski / NOTATKI Matura !!! / LEKTURY i wiersze - notatki

Dziady część III - Adam Mickiewicz - streszczenie krótkie.doc 87 KiB

MATURA 2011.2012 - Materiały do matury / J.polski / NOTATKI Matura !!! / LEKTURY i wiersze - notatki

Anna Ziębińska-Witek - Problemy reprezentacji Holokaustu.pdf 11.54 MiB

Filologia Polska / II rok / Obraz Holokaustu w tekstach kultury

Anna Ziębińska-Witek - Problemy reprezentacji Holokaustu - artykuł [w:] "Zagłada, a współczesne problemy rozumienia i przedstawiania".

środki stylistyczne.pdf 72 KiB

MATURA 2011.2012 - Materiały do matury / J.polski / NOTATKI Matura !!! / Czytanie ze zrozumieniem

Palety - Jan van Eyck.iso 457.68 MiB

Historia Sztuki / Palety

Palety: Jan Van Eyck. Cud w loggii 12:35 TVP Kultura piątek, 1 kwietnia 2011 serial dokumentalny (Palettes), Francja, 1989 Obsada reżyseria: Alain Jaubert Seria dokumentalna odkrywająca niezliczoną ilość sekretów, które dzieło sztuki może skrywać. Alain Jaubert, reżyser filmu, szuka odpowiedzi na pytanie, dlaczego niektóre obrazy fascynują. W tym celu szczegółowo analizuje historyczny, polityczny i indywidualny kontekst obrazu, osobowość postaci przedstawionych na płótnie czy rodzaj pędzla używanego przez artystę. Przy pomocy najnowocześniejszych technik tj. podczerwień, promienie Roentgena czy animacje video autor bada dzieła sztuki na najbardziej złożonych poziomach, prowadząc śledztwo godne największych detektywów historii. Będzie okazja, aby dokładniej przyjrzeć się dziełom takich artystów jak: Warhol, Cezanne, Renoir, Picasso, Rafael, Rembrandt, Monet, Van Gogh - najwybitniejszym mieszkańcom paryskiego Centrum Georges Pompidou, Muzeum Picassa, Muzeum d'Orsay i Luwru, Muzeum Sztuki w Filadelfii, Instytutu Sztuki w Chicago, Muzeum Sztuk Pięknych w Lille czy Kościoła San Luigi dei Francesi w Rzymie.

17 Wiek XVI Złoty Wiek.avi 420.27 MiB

SERIALE / Dzieje Kultury Polskiej - Film

Rok produkcji: 1998 Czas: 51 min Barwna opowieść o polskim renesansie i jego specyfice, o najważniejszych wydarzeniach i postaciach kształtujących tę niezwykłą epokę, takich jak Mikołaj Kopernik, Jan Kochanowski, Andrzej Frycz - Modrzewski, Jan Zamoyski i Mikołaj Gomółka. Panowanie ostatnich władców z dynastii Jagiellonów było prawdziwym złotym wiekiem, okresem bujnego rozkwitu literatury, sztuki, architektury i nauki, czasem tolerancji religijnej i światopoglądowej oraz ważkich reform politycznych forsowanych przez światłych przedstawicieli szlachty w ramach ruchu egzekucyjnego. I choć trudno jest opowiedzieć o tak złożonej epoce w zaledwie 50 minut, autorom udało się wydobyć to, co najważniejsze i najbardziej charakterystyczne. Idee odrodzenia, takie jak humanizm, potrzeba reformy Kościoła, realizm, rozwój nauki i piśmiennictwa, wszechstronność zainteresowań, indywidualizm i wzrost znaczenia języków narodowych, przenikały do Polski z Włoch od połowy XV wieku. Ich wpływ zauważalny był już w czasach Jana Olbrachta i Aleksandra, by w pełni rozwinąć się za panowania ich następcy, Zygmunta Starego, wielkiego miłośnika włoskiej sztuki. Do Włoch podróżowało wówczas wielu Polaków, by zapoznać się z przebogatą kulturą tego kraju. W XVI wieku na uniwersytecie w Padwie studiowało przeszło tysiąc Polaków. Kanclerz Jan Zamoyski, który studiował w Padwie, wspominał z dumą: "Padwa uczyniła mnie mężem". W tym samym czasie do Polski przybywali włoscy artyści i intelektualiści. Około 1500 roku na zaproszenie dworu przybył do Krakowa zespół architektów i rzeźbiarzy pochodzących głównie z Florencji. Na czele założonej przez nich pracowni stanął Franciszek Florentczyk, a po nim - Bartłomiej Berecci. Niezwykle istotne dla polskiego odrodzenia stało się upowszechnienie druku. Szacuje się, że w XVI wieku wydrukowano w Polsce około 4 milionów książek. To sporo, zważywszy, że ledwie kilkanaście procent mężczyzn i kilka procent kobiet umiało wówczas czytać i pisać. Początkowo wydawano łacińskie dzieła prawnicze i kościelne. Wkrótce pojawiły się książki w języku polskim, na popularności zyskała literatura świecka. O publikacje w ojczystym języku upomniała się szlachta wielkopolska na sejmiku w Środzie. Tłumaczono na polski najważniejsze dzieła epoki - m.in. Erazma z Rotterdamu, a dzieła Polaków ukazywały się w przekładach za granicą. Dzięki temu myśli i idee przenikały swobodnie, współtworząc złożony obraz renesansowej Europy. W programie wykorzystano bogatą ikonografię i teksty źródłowe. Najważniejsze wydarzenia epoki komentuje prof. Janusz Tazbir. [PAT]